Thursday, May 14, 2009

berbudi bahasa amalan kita.

gara-gara white coffee anney, malam ini aku tak boleh nak tdo. semua orang dah tido. cis! bangunlah woi korang. teman aku weh. jangan arap la nak bangun. huh.

tadi pegi irc (information resource center) mengada utp nih, irc konon, library sudeyh. gado lagi dengan pak gad. hangin btol aku. dia cakap aku ni harap je balajo tinggi tapi takde budi bahasa. kau tengking-tengking aku kat irc dengan tujuan untuk memalukan aku tu berbudi bahasa sangat ke! shizo punye pakgad (shizo-credit to pemberita yang cool,erk cool ke?). dengar cite member aku pon kene tengking gak ngan die malam nih. patotla waktu nak balik tadi nampak kau duk tersandar kat sofa irc tuh. penat tengking budak rupenye.

dipendekkan cite balik bilik aku pon melepaskan keluh kesah kepada roomate aku pasal hal nih. dia pon penah kena sound gak dengan pakgad ni and dia pon melawan gak. satu ayat die yang buat neuron-neuraon otak aku nih mengecas ialah bile die cakap "zaman sekarang nih takleh nak berbudi bahasa sangat, nanti hak kite orang lain ambik".

aku mengaku aku memang melawan cakap pakgad tadi tuh. memang logik jugak kalau dia nak cakap aku ni harap belajar je tinggi tapi budi bahasa takdek. tapi aku melawan sebab aku rasa dia takde hak nak tengking-tengking aku macam tu. dan aku berhak mempertahankan yang aku tak bersalah. sebab semalam aku pegi irc pakai sandal yang sama tak kene tahan pon. adakah semalam perkara yang aku buat tu betul tapi dalam masa sehari dunia berubah dan aku tiba-tiba bersalah. so aku tiada hak ke nak mempertahankan yang aku rasa aku tak bersalah. dan perbuatan aku mempertahankan hak aku tu dikira tak berbudi bahasa. pakcik, walaupon saya kene tengking dengan pakcik saya masih mengontrol volume suara saya ye. kalau saya ni kurang ajar saya dah cakap macam ni,

"suka hati kau je nak cakap aku ni takde budi bahasa, kau tengking-tengking aku dah budi bahasa sangat ke. baru jadi pakgad dah suka-suka nak tengking2 orang. tegur elok-elok la bro. camharam la perangai kau ni " dengan menggunakan volume yang paling tinggi.

itu kalau mak bapak aku tak ajar aku la. tapi sekarang ni cite die lain. aku melawan apa yang aku rasa aku betul je. suara tak tinggi pon. lemah lembut je, ok takdela lemah lembut tapi kira bersopan jugak la. so perbuatan aku tu mempertahankan hak ke bersifat kurang ajar? kalau aku salah fine la aku mengaku aku salah. aku bukan bodoh tak tau yang mana salah yang mana betol.

kalau ada cikgu tuition yang dah dibayar untuk mengajar budak-budak tapi die tak mengajar,datang kelas terus tido, then ada budak cakap, "cikgu, cikgu tak takut ke makan gaji haram yang cikgu dapat sebab tak mengajar kami. keje nak tido je. baik cikgu berenti keje je lah cikgu. bazir duit mak bapak saya je bayar kalau cikgu taknak mengajar" budak tu kurang ajar ke berani?

kalau aku ada anak macam tu aku nak bangga ke nak bagi die pelempang? tunggu aku ada anak nanti baru aku jawab soklan ni. ah aku dah ngantuk.

so actually, masuk irc boleh pakai sandal ke tak? mpp please clarify this matter. mpp. ni lagu satu shizo! lain kali aku cite. huh.


pesanorangtue: semoga aku tak kene sumpah dengan pak gad tu tak dapat jawab exam nant. amin.

9 comments:

Anonymous said...

pe masalah kalu pkai sandal g irc tuh???
patutla ak ditakdirkan stdy jauh2...haha dok sinih ko nk g kelas pkai suar tdo pon xde org which most of mat salleh buat...gile stress klu nk g kelas xleh pkai selipar jepon weh...haha

abeelo said...

erk bapak selekeh mat salleh nih. suar tdo buat tdo la, ape barang bwak g kelas. haha. taknak uh pakai selipa jepon g kelas. buat g jamban boleh la. haha.

Najwa Sofwani said...

byak2 bersabor ye abil, dah name pun pak guard, slain tengking org ape lg yg diorg suke bt, berkawal..huhuhu, die nk leas tension ahh tuh..kui3

Anonymous said...

korunk msti g kelas cntk2 kan...hahaha...ak pernah jerk g kelas xmand..sarung jeans, tshrt ak pkai tdo, ngn pkai spec jerk..selipar jepon..selesai...owh btw even ak xmand ak brus gg uh..hahahaha:P...tuh tyme ak bgn lambat uh...hehe...miss u babe...harus jmpe k:)

환영받는 sapektooya said...

gile kental ko pompuan tulis byk2. ajar sket si noob ni nak tulis mcm entry nih!!!! wakakaka

환영받는 sapektooya said...

ala abil.. aku pnah kene... malam je kot.. aku pkai roundneck.. tuh pon fuck guard nak kecoh..... naseb aku x merioyan smule kat die time tuh... teringat "BUDI BAHASA BUDAYA KITE!!" hihihi

abeelo said...

fatienz@ aku pnah gak tak mandi, tp style kene jage baru la lectrer jatuh hati nak bagi markah lebih kat aku. ngahahah.


sapektooya@ nak ajar ko? belajo sendri! haha. aku pon tak reti sangat la ngeng!

sapektooya lagi@ no comment. aku dah malas dah nak pk pasal pakgad tuh. malu aku satu irc die tengking2! mcm shit!

abeelo said...

lupe nak respond tuk cmment najwa. ehehe.

wah. nak release tention pegi karok lah. jangan tengking-tengking aku. haha.

Anonymous said...

kita leh pertahankan hak kita tp better kita diam jer..tak guna melawan..diam bkn bererti takut..tp kita jga lidah kita dr berckp yg bkn2 wlupun dlm keadaan suara kita lembut..org kata zaman dlu leh la diam tp skrg bkn..apa beza dia?zaman ka?abis tu mcmna dgn islam?..berbeza ka?ikut msa ka agama ni?islam tu indah..biar tuhan sendri tentukan balasan nya..nak kata hak...semua manusia ada hak..salah atau tidak tu tak penting..yg penting cara kita handle mood kita..better diam..