Monday, January 18, 2010

Elements of life.

Bagi aku kawan tu memang elemen paling besar dalam hidup aku. Even family aku pon tak ambik pecahan besar dalam hidup aku. Sebab mungkin family aku tak ramai. Kami bertiga saja. Ibu ayah dan aku. Macam Greenday. Bertiga je.

Tak semua benda pasal kawan-kawan aku cerita kat family. Tapi banyak hal pasal family aku cerita kat kawan. Bukan kawan-kawan. Kawan je. Sa. Satu je. Aku selalu anggap kawan tu yang paling rapat dengan aku dan kawan-kawan ialah kenalan biasa aku. Yang contact bila ada perlu je. Bila nak pinjam kereta. Bila nak pinjam duit nak join MLM. Yang tu.

Bila pasal kawan aku memang go all out. Aku treat diorang macam diorang tu the siblings i never have. Dulu dengan kawan aku selalu carried away. I care too much. Macam diorang tu crush aku. Semua yang dibuat aku nampak betol. Semua yang diungkap aku setuju. Pendapat dia sama dengan pendapat aku. Aku tersayang lebih. Kalau duit tinggal 50 dalam wallet, kau mintak, 50 lah aku bagi.

Untill one day aku sedar, ramai kawan yang aku adore gila babi tu selfish. Sejak aku sekolah rendah lagi benda ni selalu jadi kat aku. Ramai yang pura-pura rupanya.

Aku sedar dulu muda-muda aku memang mudah terikut ikut orang. Bodoh lagi.Lagi-lagi kawan. Memang senang. Mana taknya kalau dah 24jam berkepit. Memang senang orang nak pengaruh mentality aku.

Kalau kawan pilih bulu aku pon sama pilih bulu.
Kalau kawan makan western aku pon nak gak ikut-ikut makan western.
Kalu kawan dok kutuk orang aku menambah-nambah pulak lagi kutukan tu.

Kadang-kadang girl-girl relationship ni (read:friendship) sama gak macam girl-boy relationship. Kita ingat dia tu nak jadi boifren kita rupanya nak jadi fren je. Kita anggap dia besfren kita tapi dia tak rasa kita best pon untuk dijadikan bestfriend. It takes two for a relationship.

Agaknya nilah balasan bila buat baik sebab nak harapkan balasan. Tak sepenuhnya ikhlas. Sayangkan kawan tak betul ikhlas. Berjasa dengan kawan sebab harap kawan tu dok balas balik. Jadi bila balasan bukan macam kita harapkan memang pedih.

Aku kalau gaduh dengan kawan pon tak seserabut gaduh dengan boifren. Kalau gaduh dengan kawan semua benda tak boleh buat. Kalau kawan buat tak layan aku tak lalu makan. Kalau kawan buat tak kenal aku menyesal. Kenapa lah aku tak tegur tadi.

Banyak yang dah berubah. Kan azam baru nak suka perubahan. Kenalah adapt.

Note to self: Selalunya salah sendiri memang susah nak nampak. Jangan asik salahkan orang.

2 comments:

waN BobO said...

btol2..
time senang rmai tol kwn..
time susah,hampeh..

aosheidyyaya said...

huhu..
abeelllll
first time nak komen ni..
hihi

ala... biase la tu abel
mmbr2 aku ramai je cmtu
bila ketawa bersama
bila kecewa,ditinggalkan

p.s:aku lg teruk kot.byk backstabbers dowh!! beware2.detach2!